Crisiscommunicatie

Wanneer in onze gemeente een ernstig en groot incident plaatsvindt, bijvoorbeeld een grote brand, een bedrijfsincident in de haven, extreem stormweer, een aangekondigde stroompanne, wordt een crisiscommunicatie ingesteld waarmee we informatie verspreiden over het incident en de voorzorgsmaatregelen die eventueel moeten worden genomen.

Op deze pagina willen we je informeren over hoe deze crisiscommunicatie is gepland en wordt uitgevoerd, zodat je op de correcte informatiebronnen kan raadplegen. Er is een verschil tussen informeren en alarmeren.

 

Hoe worden inwoners geïnformeerd?

Actuele berichtgeving is altijd terug te op volgende vaste informatiekanalen:

 - de gemeentelijke website (er verschijnt een pop-up waarop je kan doorklikken naar de informatiepagina).

- de crisis facebookpagina van de gemeente (of zoek op ‘stabroekalarm’).

Bijkomend – indien we genoodzaakt zijn om op grotere schaal of meer doelgericht de communicatieacties te organiseren - kan de gemeente de crisiscommunicatie uitbreiden en berichten verspreiden via VRT radio, regionale televisie of wordt een infolijn met een gratis telefoonnummer geopend.

Belangrijk: bel niet naar de noodnummers van politie en/of brandweer voor informatie over een crisissituatie. Raadpleeg onze standaard infokanalen of luister naar radio of tv. Bel politie (101) of brandweer/ziekenwagen (112) enkel als je dringende hulp nodig hebt. 

 

Disclaimer bij onze interactie op de sociale media

Reacties van volgers op officiële tweets op het facebookkanaal 'stabroekalarm' van het gemeentebestuur worden altijd gelezen, maar er wordt daarom niet altijd gereageerd.

Indien noodzakelijk wordt wel kort gereageerd of volgt later een uitgebreidere reactie op een ander tijdstip. Een dialoog aangaan tijdens een crisismoment is helaas niet mogelijk.

Reacties en opmerkingen zijn zeker welkom. Daar hoort in bepaalde omstandigheden ook een kritische noot bij. Terechte kritiek kan ons immers helpen om onze dienstverlening te blijven verbeteren. Reageer daarentegen op een beschaafde manier. Ongepast taalgebruik of onbeleefde reacties worden meteen verwijderd en/of geblokt.

Is er geen alarm dan wordt het kanaal 'stabroekalarm' enkel op weekdagen tijdens de kantooruren (9u00 tot 17u00) gemonitord. Dit geldt ook voor andere facebookkanalen van het gemeentebestuur. Vragen/meldingen die in het weekend of buiten de kantooruren binnenkomen, worden de eerstvolgende werkdag behandeld. Heb je dringende hulp nodig van brandweer, ziekenwagen of politie contacteer deze dan op hun noodnummers 112 (brandweer/ziekenwagen) en 101 (politie). Ook voor niet dringende hulp contacteer je de hulpdiensten op hun normale nummers: politiepost Kapellen 03 660 09 70 of politiepost Stabroek 03 660 09 30. Brandweer niet dringende hulp: 03 605 13 95. 

 

Hoe worden de inwoners gealarmeerd?

Bij een acuut gevaar worden inwoners gealarmeerd op volgende manieren:

- Be-Alert bericht (SMS, gesproken boodschap via de telefoon of GSM, e-mail, afhankelijk van uw registratie in Be-alert). Registreer je voor Be-alert.

- Door politie of brandweer huis-aan-huis of via een radiowagen.

- Sociale media van de gemeente of hogere overheid.

- Radio of TV.

Bij de alarmering wordt gewoonlijk (afhankelijk van het type incident) een gedragsregel afgekondigd, bijvoorbeeld ramen en deuren sluiten, binnen blijven, maak u klaar voor evacuatie, ...

Ga naar het overzicht van de maatregelen.

 

Hoe wordt het einde van een alarm meegedeeld?

Het einde van het alarm voor de (betrokken) inwoners wordt afgekondigd via:

- Be-Alert.

- de homepage van de gemeentelijke website.

- de facebook pagina 'Stabroekalarm'.

Contact

Informatiedienst
Administratief centrum
Dorpsstraat 45
2940 Stabroek
België
03 210 11 60