Security in te zetten op je evenement
Je kan een professionele, en dus vergunde, securityfirma’s inhuren.
Maar de wet voorziet ook een ‘uitzonderingsregime’ voor verenigingen die zelf willen instaan voor de bewaking bij niet commerciële evenementen.
Er zijn wel een aantal voorwaarden:
-
geen winst beogen
-
enkel de effectieve leden van de vereniging en de personen met een effectieve of aanwijsbare band met de vereniging kunnen binnen het uitzonderingsregime werken
-
de bewakingsactiviteit moet steeds onbezoldigd worden uitgevoerd
-
er is slechts een sporadische uitvoering van de bewakingsactiviteit: maximum viermaal per jaar
-
persoonsvoorwaarden
- professionele bewakingsagenten, wapenhandelaren en politieagenten kunnen nooit ingezet worden als vrijwilliger voor bewakingsactiviteiten.
- vrijwillige bewakers mogen de voorbije drie jaar géén lid geweest zijn van een politiedienst.
- vrijwillige bewakers mogen bepaalde veroordelingen niet hebben opgelopen en moeten aan de veiligheidsvoorwaarden voldoen die ook gelden voor gewone bewakingsagenten.
- vrijwillige bewakers moeten minstens 18 jaar oud zijn en onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of minstens drie jaar hun wettige hoofdverblijfplaats in België hebben.
-
de burgemeester moet altijd zijn toestemming geven, na advies van de korpschef.
Hoe verkrijg je die toestemming?
De vereniging laat bij de aanvraag voor een evenement aan het evenementenloket weten of ze vrijwilligers willen inzetten voor bewakingsactiviteiten. Het aanvraagformulier wordt door het evenementenloket via mail verstuurd naar de vereniging. De vereniging vult het formulier in en verstuurt dit via mail minstens 8 weken vóór het begin van het evenement terug naar het evenementenloket (evenementen@stabroek.be) en FOD Binnenlandse Zaken (spvcontrole@ibz.fgov.be).
Er dient advies worden ingewonnen door de korpschef. Hiervoor stuurt het evenementenloket het ingevulde aanvraagformulier naar Openbare PZ Noord.
Het advies wordt teruggekoppeld naar het evenementenloket. Het evenementenloket stuurt dit advies + het aanvraagformulier door naar de dienst integrale veiligheid.
Integrale veiligheid vult het toestemmingsformulier in en stuurt dit naar de burgemeester. Op basis van het advies verleent de burgemeester al dan niet toestemming door het ingevulde toestemmingsformulier te ondertekenen.
Indien toestemming stuurt integrale veiligheid deze naar het evenementenloket en de organisator. Indien geen toestemming brengt integrale veiligheid bovengenoemde actoren op de hoogte.
Meer info
Op deze site vind je meer informatie.