Een overlijdensaangifte is de registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden. Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten.
Doelgroep
Burgers of begrafenisondernemers
Procedure
- De vaststelling van het overlijden zelf gebeurt door een geneesheer. Hij of zij stelt een overlijdensattest op.
- Sterft iemand thuis, dan verwittig je de huisarts of dokter met wachtdienst.
- Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan zorgt de verantwoordelijke daar voor een overlijdensattest.
- Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op.
- Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte zelf) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
- De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.
De aangifte mag gebeuren via burgerzaken@stabroek.be of na afspraak aan het loket.
Wat heb je nodig?
Bij de aangifte van het overlijden moet u volgende documenten meebrengen:
- Overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven
- Identiteitskaart van de overledene
- Identiteitskaart van de aangever
- Trouwboekje van de overledene
- Rijbewijs van de overledene
- Eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.
Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neemt u volgende extra documenten mee:
- Proces-verbaal van een officier van de politie
- Toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.
Bedrag
Een aangifte van overlijden is gratis.
Burgerzaken
Inhoud
Enkel op afspraak. Maak je online afspraak in het loket burgerzaken of neem telefonisch contact met de onthaalbalie 03 568 80 80 tijdens de openingsuren